zmasowane dobro

Relaks, masaż relaksacyjny a napięcia w ciele

Relaks, odpoczynek, masaż relaksacyjny i inne formy rozluźnienia i regeneracji emocjonalnej są wciąż niedoceniane. Higiena emocjonalna jest kluczowa dla uwolnienia napięć w ciele!

Znaczenie relaksu

Jeszcze całkiem niedawno nie doceniałem roli relaksu, zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Od pewnego czasu natomiast zacząłem dostrzegać istotność kondycji psychicznej w kontekście napięć w ciele. Z jednej strony jest to swego rodzaju oczywistość: wszyscy wiemy, że stres powoduje napięcia. Kiedyś mówiło się „nie spinaj się”, przy czym „spięcie” było rozumiane głównie w odniesieniu do sfery psychiczno-emocjonalnej. W niektórych środowiskach osób pracujących z problemami układu ruchu ten aspekt jest wciąż pomijany, a w każdym razie na pewno nie doceniany w należyty sposób. Masażyści pracujący w nurcie zachodnim czy fizjoterapeuci skupiają się jak polepszyć ruchomość, rozluźnić, przywrócić sprawność. A jaka jest przyczyna napięcia? W tym, wszystkim masaż relaksacyjny może być postrzegany jako coś drugorzędnego, mniej ważnego, prostszego, nie wymagającego. Jest jednak inaczej i coraz więcej się o tym przekonuję. Nie tylko masaże nastawione na efekt terapeutyczny powinny być wykonywane przez doświadczonych i kompetentnych masażystów. Ważne jest by również masaże relaksacyjne były wykonane profesjonalnie i z pasją.

Jakie są powody napięcia w ciele?

Z przyczynami napięcia nie jest już tak łatwo. Jeśli powodem problemów jest napięcie, to jakie jest jego źródło? Ktoś powie, że to punkty spustowe. Tak, zgodzę się. Skąd się jednak wzięły? Z konkretnych pozycji i czynności. Tak, zgodzę się. Czemu jednak takie pozycje przyjmuję tak często? Nawykowe układanie ciała, np. w konkretnych sytuacjach emocjonalnych (stres, pospiech itp). Tak, zgodzę się. Czemu ból czy dyskomfort powraca mimo konkretnych działań (ćwiczenia, masaże itp) …

Człowiek jako spójna całość

Odpowiedzi takich i podobnych, łańcuchów sticte technicznych może być wiele. Jest jednak pewien aspekt nie mierzalny i do pewnego stopnia nieuchwytny – chodzi o sferę psychiczno-emocjonalną, duchową. Człowieka nie da się podzielić na poszczególne sfery i rozpatrywać osobno. W człowieku wszystko jest powiązane. Konkretne struktury tkankowe w ciele współdziałają i mają wpływ na siebie w spojrzeniu globalnym (np. wpływ problemów w stopie na zmiany w obszarze barków). Kulturowo nauczyliśmy się oddzielać poszczególne sfery ja: ciało, psychika, emocje, duchowość (czy jak je w inny sposób nazwiemy lub podzielimy). Są one jednak nierozerwalne i działają razem. Tak należy je postrzegać i szukać problemów, rozwiązań. Pewną sferę psychiczno-emocjonalną można określić jako treść, dla tego co się dzieje z ciałem. Modne jest ostatnio określenie „psychosomatyka” i dobrze. Chodzi o zauważenie, niedocenianego przez lata połączenia. Dla niektórych to nic nowego, niektórzy jednak potrzebują zwrócenia uwagi na te związki. W europejskim spojrzeniu nie mamy odpowiednich narzędzi, lub dopiero je poznajemy. Nie mamy pomocy specjalistów (lub bardzo nielicznych).

Aspekt emocjonalny

Nie jest łatwe zauważenie konkretnych zależności. Być może wiele zagadnień kwalifikuje się do analizy dla psychoterapeutów i pracy w tym kontekście. Wiele jednak możemy zrobić sami (nie chodzi mi o rezygnację z pomocy terapeuty). Pierwszą i najważniejszą sprawą jest obserwowanie siebie. Globalnie i lokalnie. To znaczy obserwacja ciała, psychiki, emocji. Próba wyjścia poza schematy, wyłączenia „autopilota”. Co robię z mim ciałem i kiedy? Jakie przyjmuję pozycje w ciągu dnia? Co wtedy czuję? Czy zauważam wpływ emocji na moje ciało? Co odczuwam w ciele np. po sytuacjach stresowych? Czy stres i emocje zatrzymuję przez dłuższy czas? Jak się w ogóle czuję? Co czuję? Czy mam czas i przestrzeń, żeby to zauważyć? Jeśli odczuwam stres, to jak mogę go uwolnić, uspokoić? Czasem pomaga kilka głębokich i świadomych oddechów. Czasem pomaga spacer, lub jakaś przyjemna i uspokajająca czynność. Niektórzy chwalą sobie aktywność fizyczną, a inni wręcz przeciwnie, odpoczynek na kanapie. Ważne, żeby potrafić się na chwilę zatrzymać, cokolwiek nie robisz, rób tylko tę jedną rzecz w jednym momencie. Niby proste. A jednak nie. Takie są podstawowe założenia tego co nazywamy uważnością lub mindfulness. Higiena emocjonalna jest kluczowa dla uwalniania napięć w ciele.

Masaż relaksacyjny

A masaż? Co ma do tego masaż? To też jeden ze sposobów (który jednak nie zastąpi własnej praktyki uważności) na uspokojenie, relaks. Dlatego od pewnego czasu do oferty wprowadziłem właśnie zabiegi typowo relaksujące, tzw. masaże relaksacyjne. Taki masaż jest nastawiony przede wszystkim na uspokojenie, ukojenie, relaks, mniej natomiast na pracę z napięciem w konkretnym obszarze. Naturalny kojący olej, delikatny zapach, uważny i opiekuńczy dotyk. Łagodna muzyka, spokój, odpoczynek. Elementy relaksacyjnych technik, lub łagodny sposób pracy włączam też w coraz większym stopniu do pracy terapeutycznej. Wszystko jest zależne od potrzeb klienta i wyjaśnienia w rozmowie przed sesją. Czemu nie można by połączyć kilku metod w jednym zabiegu! Zapraszam na profesjonalne masaże relaksacyjne do Gabinetu Zmasowane Dobro w Gdańsku Oliwie.

zmasowane dobro
Przewiń do góry