mindfulness dla dzieci

Mindfulness dla dzieci

Violetta Halliday

Trening uważności dla dzieci metodą Eline Snel

Metoda Eline Snel© „Uwaga, to działa!”

„Dzieci uczą się jak ćwiczyć swoją uważność: jak uspokoić gonitwę myśli, jak uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie uprzejmym i miłym dla siebie i innych. Celem ćwiczeń jest osiągnięcie spokoju, lepszej koncentracji, zrozumienia i łagodności.” – Eline Snel

Współczesna szkoła uczy wielu umiejętności, jednak nauce i rozwijaniu umiejętności koncentracji uwagi poświęca się bardzo mało czasu lub wcale. Co dla dzieci znaczy magiczne polecenie „skoncentruj się”? – najczęściej „siedź cicho” albo „rób to co wszyscy robią”. Co tak naprawdę znaczy słowo „skoncentruj się”?

Dzieci najczęściej nie wiedzą, jak koncentrować swoją uwagę – jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne. Mają jednak świadomość, że jest to coś, czego nie umieją, a dorośli właściwie nie wiedzą, jak im to wyjaśnić.

Metoda Eline Snel © „Uwaga, to działa!” daje im narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi, a ponadto samoświadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak i inne osoby.

Metoda została stworzona przez Eline Snel – holenderską nauczycielkę mindfulness oraz terapeutkę. Kilkanaście lat temu została poproszona o poprowadzenie zajęć z uważności dla dzieci. Bazując na własnej praktyce, wielu próbach i poszukiwaniach najlepszej drogi nauczania, Eline doszła do wniosku, że dzieci można nauczyć mindfulness, ale z wykorzystaniem nieco innych metod niż te dla dorosłych. Tak Żaba o imieniu Fred stała się przewodnikiem dzieci w treningu uważności – Metoda Eline Snel© „Uwaga, to działa!”. Metoda została przygotowana z dużą starannością, tak aby dostosować treści odpowiednio do wieku uczestników. Powstały również trzy książki: „Uważność i spokój żabki”, „Moja supermoc uważność i spokój żabki” oraz „Daj przestrzeń i bądź blisko”, które doskonale uzupełniają trening. Ćwiczenia Eline Snel stosowane są od lat na całym świecie. Podbiły już serca setki tysięcy dzieci i dorosłych.
Trening jest skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat. Treści są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości poznawcze oraz potrzeby emocjonalne uczestników każdej z grup wiekowych. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci i młodzież otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk stop”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti” pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności. Trening trwa 8 tygodni dla dzieci w wieku 5-11 (12) lub 10 tygodni dla młodzieży w wieku od 12 roku życia. Program jest podzielony na cztery grupy wiekowe: 5- 8 lat, 8-11 (12) lat, 12-14 lat i 14-19 lat. Skuteczność praktyki mindfulness została potwierdzona w wielu badaniach naukowych. Wykazano jej pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, a w szczególności na obszary związane ze stresem, emocjami, agresją i funkcjami wykonawczymi.

Główne potencjalne korzyści treningu to:

  • podwyższona zdolność do koncentracji uwagi
  • zwiększona samoświadomość własnego ciała i umysłu
  • zwiększone poczucie własnej wartości
  • wzrost zdolności radzenia sobie z emocjami, bólem i napięciem
  • wzrost zdolności relaksowania umysłu i ciała
  • lepsze radzenie sobie z trudnymi myślami
  • łatwiejsze zasypianie
  • rozwój życzliwości wobec siebie i innych

W czasie treningu dzieci ćwiczą:

  • koncentrowanie uwagi na danej czynności/przedmiocie, utrzymywanie jej, kierowanie jej w pożądaną stronę, przenoszenie na inny obiekt,
  • obserwowanie swoich emocji, odczuć z ciała, doznań smakowych, węchowych, słuchowych zarówno ze świata zewnętrznego, jak i wewnętrznego,
  • nazywanie i akceptowanie własnych emocji i myśli bez oceniania ich,
  • rozpoznawanie „trudnych myśli” i „trudnych emocji”, by ich nie tłumić, ale umieć dawać im życzliwą uwagę,
  • akceptowanie siebie takimi jakimi są, a poprzez to rozwijanie życzliwości wobec siebie i innych.

Łączny koszt za pakiet zajęć z materiałami to 650zł. Cena obejmuje:

  • 1 konsultację z rodzicem dotyczącą uczestnictwa dziecka w treningu przez telefon lub osobiście (ok. 20 min)
  • 1 konsultację z dzieckiem dotyczącą uczestnictwa w treningu (ok. 20 min)
  • 8 tematycznych grupowych sesji treningowych, 50-60 min (raz w tygodniu)
  • 8 mailowych informacji dla rodziców o tematyce zajęć w każdym tygodniu
  • 1 książkę Eline Snel „Uważność i spokój żabki” z CD
  • materiały pomocnicze
  • 1 dyplom ukończenia treningu

O mnie

Violetta Halliday

Certyfikowana nauczycielka mindfulness dla dzieci. Pasjonatka tematów związanych z nowoczesnymi metodami kształcenia dzieci. Poszukiwania odpowiedniej ścieżki edukacyjnej dla swojego syna skierowały ją w kierunku praktyki uważności. Od pierwszych chwil była pod ogromnym wrażeniem jej dobroczynnych właściwości i postanowiła dzielić się nią z dziećmi.
Mindfulness, według niej, doskonale wypełnia lukę, która istnieje w tradycyjnej szkole, dotyczącą rozwoju emocjonalnego dzieci. Edukacja w szkołach skupia się na przekazywaniu wartości merytorycznych, a mniej uwagi poświęca relacjom oraz wsparciu psychicznym uczniów. 

Mindfulness natomiast, poza tym, że pomaga dzieciom w koncentracji, daje im przede wszystkim solidny fundament do budowy poczucia pewności siebie i do rozwijania wewnętrznych kompetencji, niezbędnych do radzenia sobie z wyzwaniami, które stawia dzisiejszy świat.Dla niej osobiście, mindfulness jest bezcennym narzędziem do bardziej szczęśliwego i spełnionego życia; w harmonii i życzliwości do siebie samej i bliskich. Czerpie dużą satysfakcję z tego, że poprzez swoją pracę, przyczynia się do rozwijania kontaktu dzieci z ich wnętrzem.Ukończyła trening MBSR (Mindfulness Based Stress Reducution) oraz dwa certyfikowane szkolenia nauczycielskie: „Metoda Eline Snel, Uwaga, to Działa!” (Academy for Mindful Teaching, Holandia) oraz “Paws b” (Mindfulness in Schools Project, Wielka Brytania). Z wykształcenia jest nauczycielką języka angielskiego (Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy). Posiada również dyplom MBA z London South Bank University. W Londynie mieszkała 10 lat. Uwielbia podróżować, poznawać różne kultury i zwyczaje. Odbyła dwie 6 miesięczne wyprawy po Afryce, Azji, Nowej Zelandii i Australii. Pracowała jako wolontariuszka z dziećmi w Edynburgu, w ramach projektu antyrasistowskiego, dla organizacji Voluntary Service Overseas.

Przewiń do góry